Vinstmarginalbeskattning (VMB) för företag inom e-handel & handel

Vinstmarginalbeskattning (VMB) är en särskilt metod för att beräkna moms och kan användas av företag som säljer begagnade varor, konstverk, samlarföremål och antikviteter. Det är särskilt relevant för e-handelsföretag som köper och säljer begagnade produkter, såsom elektronik, kläder, möbler och samlarobjekt.

Vad är VMB?

VMB innebär att moms (mervärdesskatt) beräknas på vinstmarginalen i stället för på hela försäljningspriset. Vinstmarginalen är skillnaden mellan försäljningspriset och inköpspriset exklusive moms. Detta system är till för att undvika dubbelbeskattning, eftersom varorna redan kan ha belastats med moms vid en tidigare försäljning.

Vem kan använda VMB?

Handelsföretag kan använda VMB om de:

1. Säljer begagnade varor – exempelvis second-hand-produkter.

2. Köper varor från privatpersoner eller icke-momsregistrerade företag (ingen ingående moms).

3. Handlar med konstverk, samlarföremål eller antikviteter.

Hur beräknas momsen enligt VMB?

1. Försäljningspris – Det pris som köparen betalar.

2. Inköpspris – Det pris som säljaren betalade när varan köptes in.

3. Vinstmarginalen – Skillnaden mellan försäljningspriset och inköpspriset.

Exempel:

• Inköpspris: 1 000 kr

• Försäljningspris: 1 500 kr

• Vinstmarginal: 500 kr

• Moms (25 %): 500 × 20 % = 100 kr (Momsen är 20 % av vinstmarginalen vid 25 % momsats).

Vid försäljning av en produkt som omfattas av VMB måste det noteras i fakturan att varan säljs med vinstmarginalbeskattning. Du redovisar alltså ingen utgående moms vid försäljningstillfället, och har inte heller rätt att dra av ingående moms vid inköpstillfället. Vinstmarginalbeskattning är valfritt att använda, så företaget kan alltid välja att tillämpa de vanliga momsreglerna och lägga på utgående moms på försäljningen.

Två olika metoder för att beräkna VMB

Huvudregeln är att beskattningsunderlaget (det värde som momsen ska beräknas på) beräknas enligt bestämmelserna för normal VMB. Om vissa förutsättningar är uppfyllda får du använda förenklad VMB.

1. Normal VMB:

Individuell beräkning: Momsen beräknas separat för varje enskild vara.

Dokumentation: Du måste redovisa inköpspris och försäljningspris för varje produkt i bokföringen.

Passar bäst för: Företag som säljer enstaka dyrare varor, t.ex. elektronik eller konstverk.

2. Förenklad VMB:

Klumpsumma: Momsen beräknas på den totala vinsten för en grupp av varor under en viss period (t.ex. månad).

Mindre detaljkrav: Du behöver inte redovisa inköpspris och försäljningspris för varje enskild vara.

Passar bäst för: Företag som säljer stora mängder lågvärdesvaror, t.ex. kläder eller böcker.

Om du driver e-handel och funderar på att använda VMB, eller om du har några funderingar kring ämnet – kontakta oss för rådgivning eller samtal kring ett upplägg!

Lämna ett svar