E-handel och moms vid försäljning inom EU

En bransch som vi på Redovisningskompaniet har mycket erfarenhet inom och som vi älskar att jobba med är e-handelsbolag. När det kommer till vanliga frågor inom e-handel är momsen en fråga som dyker upp ofta, och speciellt moms vid försäljning till andra länder.

B2C försäljning inom EU

En ny regel för distansförsäljning till konsumenter inom EU inträdde i juli 2021. Den nya regeln innebär att om man säljer varor för mer än 10 000 euro (sammanlagt till alla länder) så ska man registrera sig för OSS, vilket innebär att man som t.ex e-handelsföretag redovisar och betalar moms till respektive land dit försäljningen sker. Om försäljningen är under gränsen på 10 000 euro ska man betala svensk moms på försäljningen.

OSS-deklarationen är en särskild momsdeklaration där man fyller i försäljning och lokal moms till varje enskilt land per kvartal. Deklarationen ska vara inlämnad och momsen ska vara betalad senast den sista i månaden efter kvartalet. Nedan finns en lista över momssatser i de olika EU-länderna.

https://europa.eu/youreurope/business/taxation/vat/vat-rules-rates/index_en.htm#inline-nav-9

OSS registreringen gäller från den första dagen i kalenderkvartalet efter att ansökan kom in till Skatteverket. Har ni alltså planer på att utöka verksamheten utanför Sverige är det bra att registrera sig så snart som möjligt.

Integration mellan försäljning och bokföring

Med hjälp av integrationer mellan försäljning och redovisningen i din e-handel kan vi sätta upp flöden som sköter hanteringen av de olika momssatserna automatiskt. Detta sparar enormt mycket tid och risken för misstag är minimala. Vid kvartalets slut sammanställs datan precis som vid en vanlig momsdeklaration och vi rapporterar detta till Skatteverket.

Behöver du hjälp med redovisningen i din e-handel?

Hör av dig till oss.

Vi jobbar med många e-handelsbolag och förstår de dagliga problem som e-handelsbolag stöter på när det kommer till redovisning, moms, likviditet, import etc.

Vi jobbar även med integrationer mellan försäljningsplattformar och digitala rapporteringsverktyg som ger uppdaterade siffror i realtid.

Lämna ett svar